Werkwijze

Het NPPN Concept bestaat uit een compleet pakket van uitgeversdiensten. Het enige dat u dient aan te leveren zijn de teksten en de illustraties. Wij verzorgen vervolgens uw uitgave van ontwerp tot aflevering. Uw wensen staan hierbij uiteraard centraal.

Voordat wij voor u aan de slag kunnen nemen wij het zogenaamde 10-stappenplan met u door. Dat 10-stappenplan komt neer op het vaststellen van de 10 te nemen stappen voordat overgegaan kan worden tot publicatie.

De 10 stappen van het NPPN Concept bestaan uit:

  1. Formaat
  2. Frequentie
  3. Oplage
  4. Verspreiding
  5. Omvang
  6. Inhoud
  7. Planning
  8. Zetproef
  9. Aflevering
  10. Contract

Stap 1. Formaat

De meeste non-profit organisaties kiezen voor een brochure op A-5 formaat, maar alle formaten zijn mogelijk. Het is hierbij belangrijk te kijken naar het doel van de publicatie en de doelgroep en vanuit de kant van NPPN naar de realiseerbaarheid van het project. In onderling overleg wordt een keuze gemaakt.

Stap 2. Frequentie

Het is belangrijk om vooraf te bepalen of het gaat om een periodieke uitgave of een eenmalige uitgave. Dit ligt aan het doel van de betreffende publicatie en de doelstelling ervan. Een jubileum uitgave is eenmalig, een nieuwsbrief kan bijvoorbeeld eens per kwartaal worden uitgegeven. Deze keuze is erg belangrijk en dient vooraf vastgesteld te worden.

Stap 3. Oplage

De oplage is belangrijk met het oog op budgettering en planning. Vooraf moet beoordeeld kunnen worden of het project te realiseren is, de oplage en het formaat spelen hierbij een grote rol. Hierover moet in een vroeg stadium overeenstemming bereikt worden.

Stap 4. Verspreiding

De kosten voor verspreiding komen voor eigen rekening van de non-profitorganisatie zelf. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden en vooraf te bepalen hoe u de verspreiding wilt gaan doen. Er zijn tal van verspreidingsmogelijkheden, van reguliere postbezorging tot uitdelen bij evenementen. Wij nemen die punt graag vooraf met u door.

Stap 5. Omvang

De omvang van de redactionele pagina’s bestaat over het algemeen genomen uit een voorwoord, een aantal artikelen en foto’s en illustraties. Het aantal redactionele pagina’s worden vooraf, in onderling overleg, vastgesteld. NPPN zal daarbij aangeven hoeveel tekst en illustraties nodig zijn voor een goed verzorgde uitgave.

Stap 6. Inhoud

In de vorige stap is vastgesteld wat de omvang van het aantal redactionele pagina’s zal zijn. U verzorgt de inhoud van de uitgave en levert de teksten en illustratie bij NPPN aan. Dit kan via reguliere post, op schijf of usb-stick of via e-mail. U hoeft daarbij niet te letten op de opmaak, dat wordt door onze vormgevers gedaan. U hoeft zich alleen te richten op de inhoud.

Stap 7. Planning

Zodra op de stappen 1 t/m 6 overeenstemming is bereikt zal er een planning worden afgesproken voor het project. Beide partijen hebben daardoor duidelijkheid en kunnen zich daardoor laten leiden.

Stap 8. Zetproef

De lay-out wordt verzorgd door NPPN. Zodra de redactionele stukken, volgens planning, zijn aangeleverd kunnen de vormgevers aan de slag. Voordat de uitgave naar de drukker gaat zal een zetproef ter goedkeuring worden voorgelegd aan de opdrachtgever (= de non-profitorganisatie).

Stap 9. Aflevering

Zodra de drukker het drukwerk gereed heeft zal het drukwerk, per vooraf vastgelegde bezorgmethode, franco, op het opgegeven adres worden afgeleverd.

Stap 10. Contract

Nadat over de stappen 1 t/m 9 overeenstemming is bereikt zal dit worden vastgelegd in een contract. In dit contract staat uiteraard ook opgenomen dat het gaat om een gratis publicatie en dat alle kosten die verband houden met de opmaak en het drukken van de publicatie voor rekening van NPPN zijn. Dit contract dient te worden ondertekend door een tekenbevoegde vertegenwoordiger (of vertegenwoordigers als dat van toepassing is) en de directeur van NPPN. Uiteraard krijgen beide partijen een afschrift van dit contract.